Uppskattningen av kaffe hörs till och med på namnet. Wayne’s Coffee har stillat svenskarnas kaffetörst i över 20 års tid. Men vad är egentligen orsakerna som gör drycken så populär? För att svara på den frågan har kafékedjan sammanställt en lista över de främsta skälen att ta en kaffe.

Varför dricker vi kaffe? Den frågan försöker Wayne’s Coffee besvara i sin senaste kampanj – i en hyllning till vår mest älskade dryck.

Wayne’s Coffee skapat en lång lista över främsta skälen att knäppa på kaffebryggaren, förbereda espressomaskinen eller be baristan att tillreda en cappuccino. Och skälen till att ta en kaffe är många. Fler än man kanske kan tro.

Celestine Franconeri är utbildningsansvarig för kaffe på Wayne’s Coffee. Hon förklarar:

– Det kan handla om allt ifrån det mest uppenbara, som att en kaffe kan smaka otroligt gott, till den välbekanta känslan av att få hjälp att vakna till på morgonkvisten. Men också mer gröna skäl som att en kaffe kan vara ekologisk, eller serveras med vegetarisk mjölk. Eller om kaffe som en perfekt avslutning på lunchen.

Tvärtemot vad man skulle kunna tro handlar långt ifrån alla skäl om kaffet i sig. Lika viktigt verkar det vara hur, var och vem som vi dricker det med. I alla fall om man får tro Celestine Franconeri.

– Det är lätt att tänka sig att man dricker kaffe för att man helt enkelt är sugen på drycken. Men många av de skäl som vi har kommit fram till handlar lika mycket om de specifika omständigheterna runt kaffedrickandet. Det finns många skäl till att ta en kopp kaffe.

Vilka är då orsakerna bakom dessa skäl?

– Man kan se kaffedrickandet som en ritual. Det kan handla om att dela den med en gammal vän eller en ny kärlek. Att dela en kopp gör att vi närmar oss varandra i ett jobbsammanhang, eller när vi återser familjemedlemmar.

Så hur är det egentligen med de 100 skälen? Att det handlar om 100 skäl är bara nästan sant. Det visar sig att Wayne’s Coffee har valt att lista 99 stycken skäl på www.100skäl.se, som är hemsidan för kampanjen. Celestine Franconeri förklarar:

– När vi skapade listan insåg vi att vi behöver ta våra vänner till hjälp. Så under hösten sträcker vi ut handen till kafégäster och följare i sociala medier. Vi ber dem helt enkelt om hjälp med att göra listan komplett.

Genom att dela med sig sina skäl under hashtaggen #100skäl har allmänheten chansen att tävla om en årsförbrukning av kaffe, sammanlagt 13,8 kilo av Wayne’s eget kaffe.

Men vilket skäl som blir det hundrade på listan återstår alltså att se. Vi får helt enkelt ta en kaffe medan vi väntar.

PERSONLIG INFORMATION:

Celestines favoritskäl att ta en kaffe

 

  • Skäl 10: Kaffe kan drickas som en krämig cappuccino.
  • Skäl 42: Kaffe får tråkiga möten att bli lite roligare.
  • Skäl 75: Kaffe kan odlas på ett schysst vis.
  • Skäl 84: Kaffe passar till en polisfilm.
  • Skäl 97: Kaffe har ingen politisk färg.

Vilka är dina favoritskäl att ta en kaffe?

 

Ta del av hela listan på www.100skäl.se

För mer information:

Lena Madison, Concept Manager

lena.madison@waynescoffee.se