Wayne’s Coffee in i Kina

Wayne’s Coffee har precis tecknat sitt största avtal genom tiderna. Det handlar om ett 15-årigt kontrakt med en ny masterfranchisetagare i Kina, Jucheng Ltd Co. Det första kaféet kommer att slå upp dörrarna i Shanghai, därefter fortsätter expansionen med fokus på större städer. Och kafékedjans ekologiska koncept hänger med österut.

Det första Wayne's Coffee-kaféet öppnade i Stockholm 1994. Expansionen till Kina är del av en långsiktig strategi för kedjan, som idag har 125 kaféer i sju länder. Efter att ha etablerat sig i bland annat Mellanöstern öppnar man nu i juni ett kafé i Vietnam, och därefter står alltså Kina på tur.

– Vi har länge pratat om att expandera till fler länder i Sydostasien. Att Kina har blivit verklighet beror bland annat på att vi har lyckats hitta rätt franchisetagare. Någon som kan ta hela ansvaret för att expansionen ska bli en succé, säger Wayne’s Coffees vd Mats Hörnell.

Företaget som Wayne’s Coffee har signerat ett 15-årigt avtal med är Jucheng Ltd Co, med bas i Changchun och Peking. Ägare är Mr Li Qing Jun, som driver en företagsgrupp inom framför allt stadsutveckling. Inom bolagsgruppen har de även franchisen till det svenska träningsföretaget Itrim, och tar nu även in Tom Tits till Kina som franchise.

– Det är en fördel att det redan finns starka kopplingar till Sverige, men de har även andra förutsättningar som krävs, inte minst ett stort intresse för det ekologiska konceptet. Mr Li driver själv ett jordbruk som är 100 procent ekologiskt och räknar med att kunna använda en del av dessa råvaror på kaféerna, säger Mats Hörnell.

Mrs Shuang Li är vd för Jucheng Ltd Co. Hon är förväntansfull inför framtiden:

– Avtalets långsiktighet gör att vi har tid att etablera oss på den kinesiska marknaden. Även om startpunkten för Waynes Coffee är Shanghai, så tar förstås inte ambitionerna slut där. Vi räknar med att expansionen kommer att gå vidare i Kina, med fokus på större städer.

Vill sprida svensk kaffekultur i världen Etableringen i Kina har en symbolisk betydelse för Wayne’s Coffee som har ambitionen att sprida den svenska kaffekulturen i världen. Mats Hörnell utvecklar resonemanget:

– Historiskt sett förknippas Kina med te och tedrickande, men detta ser ut att vara på väg att förändras. I takt med att fler kineser reser, arbetar och studerar utomlands förändras också vanorna. Till exempel växte marknaden för kaféer med 37 procent under 2016.

För Mats Hörnell råder det ingen tvekan om att Wayne’s Coffee har hittat rätt masterfranchisetagare i Jucheng Ltd Co:

– De förstår Sverige. De kan franchise. De har finansiering. Och de älskar konceptet. Det kan inte bli bättre, avslutar Mats Hörnell.