Wayne’s Coffee nominerade till Årets Franchisekedja

Wayne's Coffee är Sveriges första KRAV-märkta kafékedja, och serverar endast KRAV-märkt kaffe. På bilden: Daniel Nordström, Produkt- och hållbarhetschef

Den 14 februari klipptes det röda sidenband som invigde Wayne’s Coffees första kafé i Shanghai, Kina. Det råder ingen tvekan om att den senaste tiden har varit händelserik för den svenskbaserade kafékedjan. Men även om expansionen fortsätter utomlands behåller Wayne’s Coffee sin starka ställning på hemmamarknaden.

Fjärde nomineringen

Wayne’s Coffee är nominerade till utmärkelsen Årets Franchisekedja 2019.

– Det är fjärde gången som vi är nominerade till utmärkelsen. Priset delas ut av Svensk Franchise på den årliga Frannygalan, där vi tog emot priset så sent som 2017, säger Mats Hörnell, VD på Wayne’s Coffee.

Nya ägare med globalt sikte

Enligt Mats Hörnell har det senaste året gett Wayne’s Coffee en chans att visa framfötterna på riktigt:

– Vi började som ett svenskt familjeägt företag. Men för ett år sedan fick vi nya tyska ägare. Det har också gett oss chansen att ta vårt svenska KRAV-märkta koncept ut i världen, till nya länder och världsdelar. Och det är precis vad vi har gjort.

KRAV-märkt utveckling

Även med nya ägare och en kraftig expansionstakt är det samma värderingar som driver Wayne’s Coffee i utvecklingen – ett budskap som trogna gäster och fikaentusiaster känner igen:

–Passionen för det hållbara, ekologiska och klimatsmarta. Det har vi brunnit för sedan starten. Och det är viktigare än någonsin för oss. I Sverige var Wayne’s Coffe först med att bli KRAV-märkta. Det här året har vi ägnat åt att göra vårt yttersta för att sprida det i världen, säger Mats Hörnell.

–Oavsett om vi kammar hem priset eller inte är vi glada över nomineringen. Det är bevis på att vi är på väg i rätt riktning. Som kafé, som KRAV-märkt kedja och som spännande franchisekoncept, säger Mats Hörnell.