Igår genomfördes tävlingen Transform Awards Nordic. Bakom tävlingen står Transform, en UK baserad organisation som lyfter fram starka varumärkes- och designarbeten. Waynes tog hem guld i kategorin Best Brand Identity in The Food and Beverage Sector.

Transform har arrangerat Transform Awards i 10 år, där Europa var först ut som region. Därefter har tävlingen vuxit och genomförts i regionerna Mellanöstern & Afrika, Asien, Nordamerika och nu senast Norden. Tävlingen är den enda i regionen som hyllar utmärkande och innovativt varumärkesarbete. En jury bedömer aktörer som utmärkt sig inom företags-, produkt- och global varumärkesdesign och strategi inom olika kategorier där strategi, utförande, innehåll och uppföljning ligger till grund för de poäng som delas ut. Waynes kvalificerade sig i kategorin Best Brand Identity in The Food and Beverage Sector, och tilldelade poäng nådde hela vägen fram till en guldplacering i kategorin.

Väl underbyggt, planerat och genomfört

Juryns motivering lyder;

With declining footfall, decreased standout on the high street and a new owner in place, Swedish coffee shop chain Waynes needed to address its brand for the first time in 25 years. Waynes first updated its brand positioning to stand for accessibility, value and organic and sustainable food choices.

The visual identity was rebuilt from the ground up. Eschewing the dark colours and staid colour palette of the past, Waynes introduced a friendly blue primary colour complemented by light woods and a cheerful, open store design. The logo was redeveloped to move away from coffee-industry clichés and establish it as a quality mark. Fun illustrations round out the playful, contemporary new identity. Judges loved this. One called it “well-researched, planned and executed.” Others praised the friendly, distinctive and inherently Swedish style built into the new brand.

Internt mod och handplockade konsulter

Carina Dyberg, Marknads- och Kommunikationschef på Waynes, berättar om vinsten och arbetet bakom guldet;

– Det känns helt fantastiskt att många månaders hårt arbete kan ge oss den här vinsten! Vi påbörjade hela vår varumärkesresa under hösten 2018 med en marknadsundersökning, där utfallet av undersökningen ledde fram till att vi drygt ett år senare stod med en uppdaterad varumärkesidentitet och ett helt nytt kafékoncept.

– Tack vare stort internt mod, samarbete över många avdelningar inom Waynes och ett nära samarbete med väldigt duktiga kreatörer från olika discipliner, kunde vi skapa en varumärkesidentitet och ett kafékoncept där allt hänger ihop och verkligen andas och kommunicerar de budskap och värden vi vill förmedla. Vi valde att handplocka den kompetens vi behövde vilket gav oss stor flexibilitet, ett nära och förtroligt samarbete och ett stort och prestigelöst engagemang. Dessutom gav det här arbetet oss även möjlighet att utveckla vår verksamhet och skapa nya lösningar för att kunna möta en föränderlig omvärld, ändrade gästbeteenden och ökad digitalisering.

Ett koncept som attraherar flera intressenter

Sedan lanseringen av den nya identiteten och kafékonceptet i februari 2020 har Waynes, trots pandemin, öppnat sex kaféer med den nya identiteten och har ytterligare tre kaféer att öppna innan året är slut.

Mats Hörnell, VD på Waynes, lyfter fram fördelarna med det nya konceptet;

– Vi har definitivt märkt av ett ökat intresse för Waynes efter lanseringen av vårt nya koncept. Hyresvärdar hör av sig och vill att vi ska öppna i deras lokaler, och potentiella franchisetagare som – trots pandemin, vill starta egna Waynes. Det är viktigt för oss att bygga en identitet och ett koncept som attraherar alla våra intressenter, inte bara våra gäster utan även hyresvärdar och potentiella franchisetagare, vilket vi ser att vårt arbete resulterat i.

– Nästa steg för oss blir att ta ut vår nya identitet och koncept på våra nio övriga marknader, och jag ser framemot att få sprida Waynes ekologiska kaffe och schyssta skandinaviska fikastunder till våra gäster världen över!

***********

ARBETSGRUPP

Waynes

Carina Dyberg, Marknads- och kommunikationschef

Mats Hörnell, CEO

Intern arbetsgrupp med avdelningsrepresentanter och franchisetagare

Extern

VARUMÄRKESIDENTITET

Art Direction

Vivi-Ann Sumpton

Sara Böttiger

Foto

Susanna Blåvarg

Copy

Lotta Ekberg

Illustrationer

Alice Meteignier

KAFÉKONCEPT

Cilla Petterson

Peter Lundbergh

*************

Vid frågor, kontakta

Carina Dyberg, Marknads- och kommunikationschef Waynes

För mer information om tävlingen;

https://www.transformmagazine.net/awards/nordics/